logo

logo

4 september 2014

zandkoekjes #zondersuiker


De afspraak is dat de meisjes de ene week zelf koekjes mogen kiezen en de andere week koekjes eten die ik bak (of koop). Ik heb dit compromis gesloten om de overgang naar #zondersuiker niet te drastisch te laten gebeuren. En vooral om de meisjes te leren bewust te eten - en bewust te kiezen.
De eerste schoolweek zit er bijna op, en ik ben blij te zien dat de voorraad "slechte" koeken er bijna door is. Dat betekent veel plaats voor MIJN varianten...
Vandaag bak ik vanille zandkoekjes. Op basis van een oud recept, heb ik een alternatief met agavesiroop in poedervorm en speltbloem getoverd!

ingrediƫnten:

180 g boter
80 g agavesiroop in poeder (te vinden bij Bioplanet)
10 ml halfvolle melk
260 g speltbloem (deze keer wiite ipv volkoren ;))
1 theelepel vanillepoeder

Meng de zachte boter met de suiker tot een gladde brij. Roer er de melk door. Vervolgens zeef je de bloem en vanillepoeder erbij en meng je alles tot een stevige bal.
Plaats de bal gedurende een half uurtje in de ijskast.
Rol de bal uit en steek de gewenste koekjesvormen uit. Bak de koekjes op 175 graden Celsius.

Het verschil met koekjes op basis van geraffineerde suiker is dat ze niet even krokant zijn.

Tip: dip 1 zijde van het koekje in wat gesmolten chocolade (met Stevia) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie