logo

logo

10 november 2012

de ultieme koekjes-test!




Sinds juni 2011 probeer ik suiker uit onze dagelijkse voeding te bannen. Met suiker bedoel ik voornamelijk kristalsuiker, witte suiker, bruine suiker en aanverwanten.
Geen eenvoudige opdracht, omdat in vele bereide voedingsmiddelen suiker in een of andere vorm werd toegevoegd. Maar ik vind het een erg leuke uitdaging.
Vandaag vraag ik mijn 2 dochters en mijn man om deel te nemen aan mijn koekjes-test. Iedereen proeft met plezier mee want... wie eet er nu niet graag huisgemaakte koekjes?

Ik bak 2 maal hetzelfde koekje. Recept A bak ik met gewone suiker en tarwebloem. Koekje 2 is op basis van speltbloem en Sucralose.
Op het eerste gezicht gelijken de koekjes erg op elkaar. Maar eens geproeft zijn de reacties unaniem:

koekje A krijgt volgende eigenschappen toegekend:


lekker
zoet
krokant

koekje B is: 

ook lekker...

korrelig
ik proef iets maar ik weet niet wat
anijssmaak?

Het is duidelijk dat het koekje met de "gewone" suiker meer in de smaak valt, maar het koekje op basis van Sucralose wordt eveneens geapprecieerd! En wanneer mijn kritisch test-publiek ingelicht wordt over de 2 suiker-versies, valt koekje B des te meer in de smaak en wordt er luid gejuigd dat mama superlekkere koekjes kan bakken... zonder suiker.

Wil je meer recepten "zonder suiker" ontdekken? Surf naar de website "Zonder Suiker".

Wil je graag dat ik jouw recept in een "gezondere" versie giet?
Mail me op depretmeloen@gmail.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie