logo

logo

28 augustus 2009

Nog 4 keer slapen.

Bij de start van een nieuw schooljaar komt heel wat kijken. Niet alleen de voorbereidingen thuis, zoals brooddozen van labels voorzien en de Pretkalender in orde brengen. Ook op school wordt alles in gereedheid gebracht. Gisteren mochten we een kijkje nemen in de nieuwe klas. De meisjes wandelden enthousiast richting hun vertrouwde localen om er "de juf van vorig jaar" te omhelsen. Even wordt er bijgepraat, beaamt de juf dat de meisjes zo groot geworden zijn en dus helemaal klaar voor een nieuwe juf! Dit laten de scholiertjes zich geen 2 keer zeggen. Met een laatste zwaai verdwijnen ze richting het onbekende. Ik voel een zoekende hand aan mijn been. Stella grijpt naar veiligheid. De Samson-klas ligt er strijdvaardig bij. Klaar om de nieuwe garde naar een boeiend schooljaar te begeleiden. Twijfelende voetjes verkennen het terrein. Stella aait wat speelgoed hier en daar, kijkt me aan en verlost me met haar guitige glimlach. "Ik ga in de Samson-klas" zitten hé, mama". "Gaan we nu naar de klas van Emma kijken?" De toon was gezet. Hup naar het volgende. De klas van Emma brengt ons naar "Het Paviljoen", waar Beertje Paddington de hoofdrol speelt, samen met 2 juffen. Ik moet toegeven dat ik eerst wat weerstand voelde. 2 juffen? Wekelijkse aflossing van de wacht? Doch al bij al een mooie gelegenheid om aan de kinderen mee te geven dat zo'n wisselwerking niet alleen iets is waar ze thuis mee geconfronteerd worden. Maar dat het deel uitmaakt van ieders leven. Emma kiest voor de stempel met de olifant. Een beetje verlegen beoordeelt ze de klas, de juffen... en al het nieuwe speelgoed. Het ritueel heeft iets van dat van een jong dier dat sluipend op verkenning trekt. Wanneer we even later de parking oplopen zucht ik opgelucht. De eerste stap naar een geslaagd schooljaar is gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie