logo

logo

12 april 2013

Hummus en tortilla.


Ik las hoe gezond het is om "sprouted" voedingswaren te eten. De Nederlandse vertaling van dit woord is ontspruiten, ontkiemen. Het betekent zoveel als dat er nieuw leven uit iets voortkomt... Het deeltje dat zich letterlijk uit bv. een plant of boon naar buiten duwt bevat enorm veel vitaminen, mineralen, eiwitten en vezels. Kiemgroenten zijn overigens zeer ligt verteerbaar.

Om huisgemaakte hummus te bereiden, laat ik kikkererwten een nacht weken, zodat ze mooi opzwellen. Ververs het water en laat ze vervolgens opnieuw een 8-tal uren weken.
Laat de kikkererwten uitlekken in een zeef en dek ze af met een nat velletje keukenpapier.
Zorg ervoor dat het keukenpapier steeds vochtig blijft. Het kiemen gebeurt ongeveer na een dag.
Je kan de kiemgroenten 2 dagen laten groeien, maar let er op dat ze niet rotten in hun vochtige omgeving! Hou ze goed in de gaten.

Vervolgens kan je de ontkiemde kikkererwten koken of stomen. Door ze te stomen zullen er minder voedingswaarden verloren gaan.

Gooi de gare kikkererwten in een blender. Voor 1 pak gedroogde kikkererwten voeg je het sap van een halve citroen, peper, zout, een eetlepel Tahini, een teentje look en 100 ml lekkere olijfolie toe. Mix alles tot een gladde brij.

Het deeg voor de huisgemaakte tortilla's is heel eenvoudig. Weeg 650 g bloem af. Ik gebruik 200 g witte en 450 g volkoren speltbloem. Meng er een snuif zout, 60 ml olijfolie en 250 ml water door. Kneed het deeg grondig en maak er kleine balletjes van, ongeveer zo groot als een ping pong balletje.
Verwarm een Tefalpan en rol je balletje zo plat mogelijk uit met behulp van een deegrol. Plaats je tortilla in de pan en bak het aan beide zijden gedurende enkele seconden.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie