logo

logo

20 januari 2009

Gevonden.

Emma heeft het moeilijk met het feit dat Stella nu ook naar school gaat. Juf Ilse vertelde me dit vandaag, na school. Ik dacht dat het te maken had met de periode (vorige week) dat ze ziek geweest is. En ze wat extra zorg van mij gekregen had. Ik wist eigenlijk niet wat ik ervan moest denken. Ik vond het raar dat Emma zo "uit haar doen" was. Maar als ik er even over nadenk, merk ik inderdaad dat Emma een aantal handelingen van Stella overneemt om extra aandacht te krijgen. Zoals terug op een potje willen plassen. Hetzelfde taalgebruik...en dan heel veel zeuren. Niet zozeer omdat Stella veel zeurt. Dan wel om simpelweg meer aandacht van mij op te eisen. Liever meer negatieve aandacht, dan wat minder positieve. Vreemde kronkel in dat kinderhoofdje. Stella krijgt inderdaad wat meer positieve reacties van mij, omdat ze net droog is, net de kleuterschool gestart is... en ik haar gerust wil stellen, een veilig gevoel wil geven over al die nieuwe dingen die op haar afkomen. Naar mijn gevoel ging dat niet ten koste van Emma. Ik heb niet beseft dat Emma evenzeer mijn positieve stimulans moet krijgen, want nu haar zus groter wordt, moet ook Emma gerustgesteld worden over de dingen die op haar afkomen. Ik vind het fantastisch dat Emma elke dag wat zelfstandiger wordt en mijn handelingen begint te kopiƫren. Het is belangrijk dat ik de meisjes positieve signalen geef wanneer ze zichzelf zijn. Mijn twee pareltjes.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie