logo

logo

29 oktober 2008

2 huizen

Een 2-tal jaar geleden maakte ik voor Emma en Stella een verblijfskalender. Een gemakkelijke en interactieve manier om aan mijn jonge dochters o.a. uit te leggen wanneer ze naar school moeten, welke dag ze niet blijven ineten, wie hen van school oppikt en welk weekend ze naar hun papa gaan. Aan de hand van herkenbare symbolen kunnen de meisjes op een weekkalender zelf aanduiden welke dag het is - en vooral wat er allemaal op die dag gebeurt. Het stukje interactiviteit maakt hen meer betrokken bij de dagindeling en de beslissingen die daarin genomen worden. Het leert hen ook begrijpen dat morgen na vandaag komt en gisteren niet weerkeert. Ik zit al lang met het idee om die verblijfskalender ook voor andere alleenstaande ouders of nieuwe samengestelde gezinnen, vorm te geven. Omdat elk gezin andere gewoontes en andere afspraken heeft. Omdat gebleken is dat het een enorme hulp is - voor de kinderen - maar ook voor volwassenen. Een paar dagen geleden bezocht ik http://www.tweehuizen.be/. Een site van de overheid voor als ouders apart gaan wonen. Heel educatief. Met veel uitleg, voor alle betrokken partijen. Mijn oog viel er op http://www.vis-a-vis.be/. Een subsite waarin een verblijfskalender wordt toegelicht. Dju... was dat niet mijn idee?

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie