logo

logo

21 november 2012

Recipe Redux - wortelstoemp.




Onlangs werd ik toegelaten tot de Recipe Redux community. Een groep mensen die maandelijks de uitdaging aangaan om een gezond recept te delen op hun blog.
Het recept moet telkens voldoen aan het opgelegde thema.
Mijn eerste recept volgt het thema van november: vintage side-dishes.
De bedoeling is om te graven in oude kookboeken of oude recepten van mijn grootmoeder boven te halen, en er mijn eigen “gezonde” toets aan te geven.
Benieuwd of het jullie smaakt.

Wanneer ik denk aan een “vintage side-dish”, komen spontaan allerhande groentebereidingen in me op. Nu zou dit de website van De Pretmeloen niet zijn, als ik er geen kindvriendelijk aspect aan zou geven. En ik denk dat het favoriete bijgerecht in dit huis wel de “wortelstoemp” is. Liefst met zo’n knapperig korstje…

Wortelstoemp is een eenvoudige mix van gekookte aardappelen en wortelen. Beide groentes worden gaar gekookt in water en vervolgens geplet en gemengd met een eitje en een klontje boter, tot een groffe puree.
Voor mijn Recipe Redux  gebruik ik mijn “vintage” wortelstoemp, maar vervang ik de aardappelen door knolselder. Gezond is ook om zetmeel te vermijden van het paneermeel en een korstje te maken van quinoa en peterselie.

Voor het korstje kook je een paar eetlepels quinoa in weinig water. Laat ze afkoelen en knip ondertussen een handvol peterselie fijn. Bak de quinoa in een anti-aanbakpan samen met de verse peterselie. Kruid met peper en zout.
Verdeel je mengsel over de groenteschotel en plaats even onder de grill.

Benieuwd of mijn kinderen even enthousiast zullen zijn van mijn “vintage wortelstoemp”!

Ik kijk alvast uit naar de volgende uitdaging! Jij ook? Kom dan zeker nog eens een kijkje nemen op deze website want op 21 december onthul ik een nieuwe Recipe Redux-recept!

Hieronder vind je nog meer lekkere & gezonde recepten van de leden van Recipe Redux!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk om van je te lezen!
Groetjes, Valerie